Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Pohřeb

Jak se s tím zážitkem vyrovnat? Zemřela Miládka, manželka mého bratrance Rudy, který ale už zemřel v roce 1985. Miládce bylo 90 let.

Naposledy jsem ji viděla živou možná tak před dvaceti lety. Vlastně mě ničím nezajímala. Jen jsem věděla základní informace, že žije, kde žije, s kým žije. Jsme  velká rodina, maminka byla ze třinácti dětí, dospělosti se dožilo dětí devět. Tatínek byl z devíti dětí, dospělosti se dožilo dětí pět. Strýčkové a tety už umřeli, už pomalu umřeli i ty mé sestřenice a bratranci. Maminka byla nejmladší, a tak mými vrstevníky jsou druhé sestřenice a druzí bratranci.

Normálně z Prahy na pohřby nejezdím, je to do mého rodného kraje daleko. Ale tedˇ druhá sestřenice Marcela zavolala, že zemřela maminka, Milča, a my jsme jeli. Únor je nelaskavý měsíc, venku je hrozná zima.

Jedna z posledních příležitostí, jak se může široké příbuzenstvo sejít, je pohřeb. Pokud se ovšem rodina rozhodne k tak velkému nákladu. Miládčina rodina se rozhodla. Jsou totiž věřící katolíci.

Venkovský poříčský kostelíček byl plný lidí, plný kytek, venku hrála dechovka, na kruchtě hrál varhaník a muzikanti. Zpěvák zpíval. Farář, dobře mluvící Polák, nic neošidil, proběhla zádušní mše. Pohřbít Miládku odvezli na hřbitov do vedlejší vesnice a pohřební hostina proběhla v ještě vzdálenější vesnici. Když odjížděli, zvonily zvony, hudba hrála a já si říkala, že Miládka už letí do nebe. Miládka byla trochu hloupá, pro mě vynikala jen tím, že odešla za Rudou a vzala si ho za muže, i když ji za to rodiče vydědili. Nakonec ale všechno dobře dopadlo. Usmířili se. A najednou se mi chtělo brečet. Nad strejčkem Vincou, kterému zemřela Amálka a on zůstal s Rudou sám. Nad hodnou tetou Šimkovou, nad tetou Andou, které padl muž v 1. světové válce. Nad, nad, nad tím, že sem patřím, i když už dávno žiju v Praze. Kolik těch příběhů znám? Já se tam nevrátím, já už jsem jiná, ale já tam patřím. K těm babičkám mučednicím, které rodily děti a pracovaly. Já je mám na dálku do minulosti ráda. I ty tety a strejčky - Andu, Pepíka, Vincu, Rudu, tetu Šimkovou, tetu Anežku a hlavně moji maminku. Chybí tu Dolfa, ten leží v Užhorodě. A Tonča, ta umřela, já nevím na co. Tedˇ probírám maminčinu linii, protože tenhle pohřeb byl v ní.

Prostě popisuju pohřeb na vysoké úrovni.

Objala jsem se se třemi druhými sestřenicemi, ukázaly mně své děti a jejich děti. Jiná sestřenice mně o svých dětech vyprávěla.

V hospodě sedělo skoro padesát lidí. Většinu jsem neznala. Oni nevědí, že se mají představit, to nedělají. Asi jsem se jim nelíbila, jsem jiná. Ale druhé sestřenice byly vřelé. A tak díky, jsem ráda, že jsem viděla jejich rodiny. Je jich hodně a drží pohromadě. Jsou to jiní lidi, než ti, které znám v Praze. Já mám Pražáky ráda, ale jsem i ráda, že tady mám ty hluboký kořeny. Že když jedu po cestě, vím, co bude za zatáčkou.

Miládko, prožila jsi dlouhý život, v hlavní roli jsi byla až na tom pohřbu.

 

Autor: Věra Schmiedtová | neděle 19.3.2017 15:03 | karma článku: 15,29 | přečteno: 350x
  • Další články autora

Věra Schmiedtová

Nádraží Bubny

Na stránce facebooku se mi objevuje pozvánka na akci Bubnování pro Bubny. Řekla jsem si, že bych se do těch Bubnů měla podívat.

9.10.2017 v 9:37 | Karma: 3,91 | Přečteno: 86x | Diskuse| Miniblogy

Věra Schmiedtová

Ztracený v jazyce

Pochybovala jsem o tvrzení, že čím je bohatší jazyk, tím je bohatší myšlení. Říkala jsem si, jestli to není naopak? Že čím je bohatší myšlení, tím je bohatší jazyk? Teď sleduju svého vnuka, jak se učí česky. Tvrzení , že čím je bo

2.10.2017 v 15:32 | Karma: 7,44 | Přečteno: 218x | Diskuse| Miniblogy

Věra Schmiedtová

Ztracený v jazyce

Pochybovala jsem o tvrzení, že čím je bohatší jazyk, tím je bohatší myšlení. Říkala jsem si, jestli to není naopak? Že čím je bohatší myšlení, tím je bohatší jazyk? Teď najednou sleduju svého vnuka, jak se učí česky a tvrzení má p

26.6.2017 v 17:24 | Karma: 5,53 | Přečteno: 151x | Diskuse| Miniblogy

Věra Schmiedtová

Moje noční Praha

Každou noc se několikrát probudím, dojdu si na WC, projdu byt. Snažím se nerozsvěcet, protože jsem se dozvěděla, že důležitý hormon meltonin se světlem přestane tvořit.

2.11.2016 v 10:21 | Karma: 6,29 | Přečteno: 115x | Diskuse| Miniblogy

Věra Schmiedtová

Loos v Plzni

V sobotu 10. září 2016 se Plzeň rozhodla zpřístupnit interiéry, které v Plzni vytvořil Adolf Loos. Viděli jsme všechny přístupné, ve kterých nikdo trvale nebydlí.

15.9.2016 v 14:33 | Karma: 0 | Přečteno: 60x | Diskuse| Miniblogy

Věra Schmiedtová

SAPA

Je horký zářijový den 2016. Na teploměru na našem balkoně, na který svítí odpolední slunce, je 48 °C. Pojedeme se podívat do SAPY.

15.9.2016 v 13:13 | Karma: 7,76 | Přečteno: 153x | Diskuse| Miniblogy

Věra Schmiedtová

Stromy

Vždycky, když vidí krásný starý strom, musím myslet na lidi, kteří ho zasadili. Nejčastěji se mi to stává na Broumovsku, v bývalých Sudetech. Tam je obrovské množství starých stromů. V lesích, ale i třeba v klášterní zahradě v Bro

6.9.2016 v 12:16 | Karma: 13,03 | Přečteno: 94x | Diskuse| Kultura

Věra Schmiedtová

Dnes ráno

Rozhodla jsem se, že budu šiřitelka dobrých zpráv. Na sociálních sítích je to samá hysterie, často ostrá slova a nedoceňování pozitivní interpretace situací. Sice obdivuju ostrý jazyk některých diskutujících, ale zloba je zloba.

5.9.2016 v 10:47 | Karma: 13,68 | Přečteno: 253x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Věra Schmiedtová

Cyklovýlet podél Dunaje

Jednoho léta, kdy u nás začala tropická vedra, jsme si plánovali, že pojedeme na kolech podél Dunaje. Nejdřív jsme zvažovali jako začátek Pasov, a dokonce jsme si vyjednali s tehdejším přítelem, že u něj můžeme nechat stát auto.

5.9.2016 v 9:39 | Karma: 12,97 | Přečteno: 306x | Diskuse| Cestování

Věra Schmiedtová

Jeleni na dopravních značkách a ochrana

Vždycky, když vidím dopravní značku, na které je skákající jelen nebo valící se kameny, nechápu, před čím nás mají značky chránit a jak se na ta nebezpečí máme připravit.

30.7.2016 v 15:03 | Karma: 8,88 | Přečteno: 115x | Diskuse| Miniblogy

Věra Schmiedtová

Morava

Tak jsem strávila čtyři a půl dne na Moravě. Nejsem Pražačka, jsem z Velkého Poříčí. Kde to je? No přece Severovýchodní Čechy, mezi Náchodem a Hronovem. Ale už skoro čtyřicet let žiju v Praze.

29.7.2016 v 12:16 | Karma: 10,02 | Přečteno: 323x | Diskuse| Miniblogy

Věra Schmiedtová

Primář Procházka

Jak jsem už někde na sebe prozradila, znemožňuju se na ulicích a v dopravních prostředcích tím, že se na lidi usmívám. Dělám to schválně, aby byl svět vlídnější. To mi občas způsobuje potíže.

13.7.2016 v 11:18 | Karma: 20,85 | Přečteno: 660x | Diskuse| Letní povídka

Věra Schmiedtová

Kryty

Jsem z místa, kde celé moje mládí s námi byly kryty. Zazděné a opuštěné. Měli jsme zakázáno do nich chodit. Z kup betonu trčely kovové silné dráty, kryty byly poničené ještě za války Němci. Nebyl důvod se k nim přibližovat.

13.7.2016 v 4:05 | Karma: 16,14 | Přečteno: 299x | Diskuse| Cestování

Věra Schmiedtová

Hoax

Zase jedno slovo z angličtiny. Setkala jsem se s ním poprvé na výstavě městského folklóru, protože etnografové věří, že lidová tvořivost nevymřela, ale projevuje se v úplně nové podobě. A jedna z nich je šíření hoaxů.

12.7.2016 v 16:44 | Karma: 17,66 | Přečteno: 669x | Diskuse| Věda

Věra Schmiedtová

Deprese

Nerada bych někoho urážela, ale léto je tady a kam jinam se vypravit z velkoměsta než na venkov. Všichni z Prahy někam odjeli a jiní všichni zase do Prahy přijeli

12.7.2016 v 11:09 | Karma: 12,71 | Přečteno: 287x | Diskuse| Osobní

Věra Schmiedtová

Být sexy

Významového posunu příslovce sexy jste si jistě povšimli všichni. Možná, že nový význam už používáte.

15.6.2016 v 13:42 | Karma: 11,87 | Přečteno: 698x | Diskuse| Kultura

Věra Schmiedtová

Marmeláda s příběhem

V poslední době se nám zalíbilo mít věci, které nejsou odcizené, masové, o kterých víme něco víc. Myslím, že to je i důvod oblíbenosti farmářských trhů. Jídlo nenakupujme anonymně, ale prodávají nám ho, možná, samotní pěstitelé a

15.6.2016 v 12:25 | Karma: 12,46 | Přečteno: 428x | Diskuse| Kultura

Věra Schmiedtová

Jáchymov

Paměť národa, organizace, která se snaží připomínat hrůzy totalitních režimů, uspořádala výlet pro své členy. Řekneme-li Jáchymov, snad každému se vybaví, co se tam dělo.

15.6.2016 v 11:18 | Karma: 18,19 | Přečteno: 405x | Diskuse| Cestování

Věra Schmiedtová

Čas

Že je čas relativní, to víme dávno. Vím to ale jen vnějškově, protože teoretické fyzice nerozumím. Ale z hlediska lidského vnímání času mu samozřejmě rozumím.

19.3.2016 v 9:46 | Karma: 6,01 | Přečteno: 85x | Diskuse| Osobní

Věra Schmiedtová

Současné umění

Před časem jsem se rozhodla, že se konečně pokusím porozumět současnému výtvarnému umění.Byl rok 2012 a já jsem si v časopisu Respekt našla doporučení, co bychom měli v daném týdnu vidět. Jednu sobotu jsem vyrazila.

1.3.2016 v 14:26 | Karma: 14,83 | Přečteno: 366x | Diskuse| Ostatní
  • Počet článků 37
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 362x
Zajímá mě, jak jazyk skvěle zachycuje život

Seznam rubrik